09-9555817 phone
בואו להכניס פעילות ספורטיבית לחיים!
רק התמדה תביא לכם תוצאות מנצחות. נקודה.
מגוון חוגים מהנים במקום אחד, נותר לכם רק לבחור
מכון כושר יוקרתי שנותן לגוף שלכם יותר, הרבה יותר
יותר פרטים
בונים תוכנית אימונים מותאמת אישית
להיכנס לקצב, לאווירה, למוזיקה ופשוט להתמכר...
בית » מאמרים » דופק הלב כמדד לעצימות הפעילות הגופנית

דופק הלב כמדד לעצימות הפעילות הגופנית

בזמן ביצוע פעילות גופנית מתגברת אספקת הדם לשרירים, כדי שיקבלו מספיק חומרי אנרגיה וחמצן הדרושים להפעלתם, ויסולקו גורמים המפריעים לפעילותם.

כדי להגביר את אספקת הדם לשרירים נאלץ הלב להגביר את קצב פעילותו, דבר המתבטא בעליית מהירות הדופק.

פיקוח על קצב הדופק במהלך ביצוע פעילות גופנית מאפשר לקבוע אם הפעילות אירובית או אנאירובית, וכך גם לכוון את קצב ניצול מקורות האנרגיה הנצרכים בביצועה ואת הרכבם – פחמימות או שומנים.

 

איך קובעים דופק מטרה לאימון

בהערכה גסה, הדופק המירבי הוא 220 פחות הגיל.

לדוגמא: דופק מירבי של אדם בן 30 הוא: 220-30 = 190

אפשר לקבוע את קצב הדופק הרצוי לביצוע פעילות מסוימת, לפי המטרה שאותה אתם רוצים להשיג:

למתחילים: תחום הדופק של 55-65 אחוזים מהדופק המירבי האישי. בדופק זה רמת המאמץ היא נמוכה, ולכן מומלצת בעיקר לאלה שלא עשו פעילות גופנית זמן ממושך וכושרם הכללי אינו במיטבו, או לאלה שפעילותם הגופנית מוגבלת מסיבות בריאותיות. פעילויות מומלצות בתחום כוללת הליכה, רכיבה על אופניים ושחייה במהירות נמוכה.

 

שמירה על הכושר הגופני: תחום דופק של 65-75 אחוזים מהדופק המרבי. בתחום דופק זה רמת המאמץ מתונה והוא מומלץ לאנשים הנעזרים בפעילות גופנית להפחתת משקל או למניעת השמנה. פעילות בתחום זה כוללת הליכה מהירה, ריצה קלה, ספינינג ברמת מאמץ בינונית.

 

שיפור הכושר הגופני וסיבולת לב-ריאה: תחום דופק של 75-85 אחוזים מהדופק המירבי. זהו תחום של הפעילות הרירובית, שבה רמת המאמץ אמנם גבוהה, אך ניתן להתמיד בביצוע הפעילות לאורך זמן. שיפור הכושר הגופני יאפשר את ביצוע הפעילות בעצימות גבוהה יותר, וכך תופק תועלת מרבית מהאימון, יותר קלוריות יישרפו ויותר שומנים ינוצלו כמקור אנרגיה. פעילויות בתחום זה הן: ריצה, ספינינג ושחייה במהירויות גבוהות.

 

שיפור ההספק המירבי: תחום הדופק של 85-100 אחוזים מהדופק המירבי. תחום זה מאפשר את שיפור יכולת הובלת החמצן לשריר. הפעילויות בתחום זה הן אותם הפעילויות אך בעצימות גבוהה עוד יותר.

 

תחום הפעילות האנאירובית: תחום דופק של 100 אחוזים ומעלה מהדופק המירבי. בתחום דופק זה רמת המאמץ גבוהה ביותר וניתן לבצעה במשך מספר שניות עד דקות ספורות בלבד. בין הפעילויות בתחום זה , הרמת משקולות, ריצות ספרינט וכדומה.

Skip to content